Friday, August 28, 2015

of me, and books, and bookstores

remember yesterday, i blogged until 3am in the morning? i had only 3 hours of sleep and woke up with sleepyhead. its okay, i can top up my sleep later now that i have full day of nothing to do.

morning filled with breakfast, and cat-bonding, and i was kind enough to wash the porch. urgh, my back. and before noon, i was alone in my room trying to take a rest while scrolling instagram.

but then, i stumbled upon an insta selling the rarest book i wanted to buy. aku, by sumandjaya. that famous book from ada apa dengan cinta. the book i am dying to have.

i got all excited and without wasting time i seal a deal with the seller (with another 2 books, pfth). ok now you can sleep with a smile, farah.

but then (again), i stumbled upon lang leav post in instagram. her new book is out in town.

i got all excited (again) and decided to go to kinok. and there goes my sleep.

i always love book. i can refrain myself from other things; clothes, gadgets, food. but books, i just can't. and kinok is my favourite place. i can spend hours strolling around the bookstore and fighting myself whether to buy this or that. i can die happily inside the bookstore. and i wish to work in a bookstore. oh, now that i am unemployed, why dont i?

i guess i can ask later.

but later that day, while wandering from aisle to aisle, tracing from one book to another, i was thinking that nope, i cannot work here. if i work here, i will be standing in an awe for hours. and leisurely walk with silly grin and can't get my eyes off the books that i love very much.

yes, me and my excuses but nope. i should get myself as far as i can from bookstores to avoid further damage on my money.

excerpts from memories, the one i loved the most


Thursday, August 27, 2015

25 things to do before you turn 25

(Its a year late, but hey, i am still in 25 so i still got time before 25 can say goodbye, in 3 months time.)

1. Go to a Music Festival.

oh. i did this a lot. k-pop concerts, showdowns, and dance live-show.

2. Buy Dinner for Your Parents.

done that.

3. Travel to Another Continent

looking forward to. never been to somewhere over asia.

4. Try an Adrenaline Sport.

white water rafting, done. looking forward to sky diving and bungee jumping.

5. Spend the Whole Weekend Partying.

party at home, with books and internet. sometimes at karaoke box. but i just love do-nothing-party.

6. Have a Good Conversation with Someone of a Different Faith or Belief to Your Own.

done that. being asked a lot about islam by a non-muslim.

7. Vote.

done that.

8. Dye Your Hair a Completely Different Colour.

change hairstyle, yes.

9. Go to a Gay / Lesbian Club or Bar.

haha. pass.

10. Let Go of a Friendship.

people come, people go. and so do friends.

11. Like Yourself.

always.

12. Practice Being Charitable.

volunteering, very soon. donating blood, random act of kindness. checked.

13. Let the Grudge Go.

dont hold grudge.

14. Go on a Blind Date.

oh, did this at high school.

15. Exercise.

i just walk a lot. and run...a blog.

16. Learn to Cook

still learning

17. Learn to “Be”.

always. let it be, just follow the flow. though it caught me up in a very meaningless way. 

18. Save for Your Retirement.

spent all my savings during unemployment. so, will do it again once i got a stable job in the future

19. Camp Under the Stars.

would love to.

20. Learn to Balance Your Finances.

currently, i am living moderately in very limited source of finance. but i lived, and still living.

21. Wake up Somewhere Unfamiliar.

somewhere by the beach. and far from home. checked.

22. Eat Exotic Food.

nope. nope. nope.

23. Buy a Ridiculously Expensive Item of Clothing.

the most expensive item i've bought is my original lc and a pair of converse hi-cut. not very fond of shopping.

24. Learn to Say No.

still learning it. improved a lot.

25. Learn to Be Alone

always. 




mark : 20/25. should i not let go of 25 yet? but then again, i have my very own bucket list. and things that i wanna do before i die. this year marked a lot of crazy things i've done. if i can recall it;

get a passport, checked
confess to someone, checked
solo vacance, checked
quit a job, checked
travel with bff, checked
adopt a pet, checked
make new friends in other country, checked
family vacation, checked
write poems, checked
be random, checked

Pheww.

I am happy with my life. no matter how miserable it becomes, i hope i will always be happy with it. yes, behind every crazy little things i've done, the reason were all because of frustration, heartbroken, and all sorts of negative vibe.

I've changed a lot, because life changes me. if anyone ever asked me, what happened? the answer would be

life. life happens.

Tuesday, August 18, 2015

Aceh 13-16 August 2015 (Jejak Tsunami)

Cerita tsunami

Kapal sampai di pelabuhan Ulee Lheue kira-kira jam 9 pagi. Sebelumnya, Sonny ada aturkan pengangkutan aku, dikenalkan dengan kawannya, Bang Jack. macam biasa, di pelabuhan ramai pemandu becak dan mobil menunggu, tapi senang nak cari bang jack, sebab dia pegang kertas dengan nama aku.

Terasa seperti betul-betul pelancong. haha. bang jack juga pengangkut becak, senang untuk aku yang sendirian ini.

Kami minum pagi dulu di satu restoran. dan aku minum kopi lagi. though i know that i can't take coffee very well, but its addictive to order coffee here.

Destinasi pertama, rumoh aceh. rumoh aceh ni dah berusia 100 tahun. memang betul betul bercirikan tradisional.

rumoh aceh

pintu emas. kau hado?

Bersebelahan rumoh aceh ini ada muzium aceh. ada segerombolan budak tadika buat lawatan sambil belajar. comel semuanya. yang menariknya, guru tadikanya menenangkan anak-anak dengan berlagu nasyid. dalam muzium ada dipamerkan sejarah aceh, dari zaman perang, ke ciri-ciri masyarakat aceh, dan seterusnya serba sedikit kejadian tsunami.

peserta rombongan

Kemudian, kami ke Gunongan. menurut sejarah, gunongan ini dibina oleh Sultan Iskandar Muda untuk isterinya, Putro Phang (dalam melayunya, puteri Pahang) sebagai tanda cinta dan untuk mengubat rindu putri pahang kepada tanah airnya. ya, putri pahang asalnya dari tanah melayu.

konon-konon banjaran titiwangsa la ni

taman permainan puteri

Destinasi seterusnya, muzium tsunami. ini yang aku nak pergi sangat-sangat.

rekaan muzium

replika kejadian tsunami. kerdilnya manusia, tingginya air

aceh sebelum tsunami

aceh selepas tsunami

jam antik yang berhenti tepat jam 8.16, 24 December 2004

di lohong itulah ada perkataan Allah di silingnya

Disebabkan ada renovation, banyak area yang ditutup, termasuklah lohong berbumbungkan nama Allah tu. dan aku sempat menonton video kejadian yang sebenar. tak tergambar perasaannya.

Bang jack kemudian membawa aku ke kapal apung PLTD. di sana, ada guide yang akan menunjukkan dan menceritakan kejadian. kapal ini asalnya di pelabuhan, membekalkan arus elektrik kepada tanah besar. betapa kuatnya arus, sehinggakan kabel terputus, sauh tercabut, dan menghanyutkan kapal besar dan bertan-tan beratnya ni sehingga ke tengah kota. lebih kurang 4-5km jauhnya.

PLTD apung

sisa tinggalan rumah yang terjejas

monumen kapal apung, di belakangnya ada ilustrasi kejadian

Perjalanan diteruskan melewati kawasan kuala, di mana urusan jual beli hasil lautan berlaku. ada pasar basah di depan kuala ni, dan berdekatan pasar inilah terletaknya bot di atas rumah.

bot nelayan di kuala

bot di atas rumah

pemandangan dari atas

Penduduk asal rumah ini telah pindah, namun ada seorang makcik yang tinggal di rumah hadapan yang ada pada waktu kejadian. katanya, dia dari pasar, dan ternampak air tinggi menuju kawasan rumah. teriaknya kepada penduduk kampung, air naik, tapi semua tak percaya. arus datang dan membawa sekali bot ini, lalu mereka yang ada dalam rumah terus berlindung dalam kapal. 59 nyawa terselamat.

Betullah, kadang-kadang, bencana datang ada hikmahnya.

Jam 2, bang jack hantar aku ke hotel. kalau diikutkan, aku mahu ke pantai Lampuuk, tapi kepenatan, dan perjalanan ke Lampuuk pun boleh tahan lamanya, dalam 45 minit dari kota. jadi aku berehat saja di hotel, Hotel Siwah namanya, dan berjanji dengan bang Jack untuk menghantar aku ke Mesjid Raya Baiturrahman sekitar jam 6 nanti.

Mesjid Raya Baiturrahman

ukiran pintu masuk

Sengaja aku pergi awal ke masjid, sebelum tibanya waktu maghrib jam 7. sempat aku pesan pada bang jack untuk ambil aku sesudah isyak nanti. masjid ni masjid paling lama di aceh, wujud seawal zaman perang lagi. banyak kisah sejarah yang terjadi di sini, dari zaman kesultanan, sehingga zaman perang membawa ke tragedi tsunami.

Dan sesungguhnya, aku punya kisah tersendiri di dalam masjid ini, yang biarlah cuma aku dan Allah saja yang tahu. betapa besar kuasa-Nya, Allahuakbar.

Padanlah dengan namanya, serambi Mekah. Kalau di sini pun sudah terkesan sebegitu, di Mekah apatah lagi. Moga berkesempatan ke sana, inshaAllah.

Usai solat isyak, bang jack datang menjemput, dan memperkenalkan aku kepada mie aceh. mie aceh ni seperti mee goreng biasa, tapi rencahnya lebih pedas, dan mee pun seperti spaghetti sikit.

Sambil makan malam, sambil dengarkan cerita bang Jack.

Cerita Bang Jack

Bang Jack memang penduduk asal banda aceh. dia sudah 3 kali berkahwin. kali pertama, isterinya hilang dalam kejadian tsunami. kali kedua, bercerai. dan yang ketiga ini, masih bersama. bang jack kata, dia tak boleh tonton atau dengar cerita tsunami, nanti teringatkan isterinya yang tak dijumpai lagi tu. sebab ketika kejadian, dia meninggalkan isterinya di rumah untuk ke rumah ibunya. entah ke mana dibawa arus, dia pun tidak tahu.

Bang jack dah lama bawa becak, isteri di rumah pula menjahit. di sini, mata pencarian selalunya nelayan, atau bertani, atau menghasilkan hasil kraftangan. telekung dan kain di sini semua buatan tangan. ekonomi di banda aceh tak berapa maju pun, jadi penduduk di sini memang hidup bersederhana.

Sesudah makan, aku pulang ke hotel. esoknya, flight jam 8 pagi, jam 7 bang jack datang menjemput. dalam perjalanan ke bandara, sempat singgah melawat kawasan perkuburan massal, di mana mayat-mayat yang tak dituntut atau dikenali dikuburkan beramai-ramai.


perkuburan massal

End of Day 3
Banda aceh tour : Rp50k/hour
Dinner : Rp50k
Hotel Siwah : RM80/night
Angkutan airport : Rp90k


Sesungguhnya trip kali ini penuh bermakna. aku belajar banyak benda. aku jumpa banyak benda.

Bilamana bersendirian tak menjadikan kau sepi, malah membuatkan kau lebih mengenali diri. Bilamana bersendirian tak membuatkan kau takut, malah bisa membuatkan kau lebih berani. Bilamana bersendirian membuka mata kau sepenuhnya kepada apa yang berlaku di sekelilingnya. Dan bilamana sendirian itu lebih menenangkan, dan kau cuma ada yang maha kuasa untuk meletakkan harapan.

Dan sesungguhnya, dari mata, telinga dan jiwa, aku jumpa semua. melihatkan hidup yang lebih susah dari hidup kita. mendengarkan kisah yang lebih sedih dari kisah kita. dan merasakan jiwa yang lebih sunyi dari jiwa kita. dan kau terus rasa rendah diri dengan segala kebongkakkan yang ada. yalah, kau rasa hidup kau dah cukup susah, tapi ada lagi yang sejuta kali lebih susah dari kau.

Untung dan malangnya manusia memang berbeza. syukurlah kita apa adanya.

InshaAllah, panjang umur aku akan datang lagi. sungguh, aku dah jatuh hati.

Monday, August 17, 2015

Aceh 13-16 August 2015 (Sabang)

Cerita Sabang


Seperti yang diberitahu, nama pulau ini sebetulnya adalah Pulau Weh, dan Sabang itu adalah nama kota di pulau ini. entah bagaimana ceritanya, disenangkan panggilan terus digelar Sabang. Sabang diiktiraf tempat paling barat di Indonesia, dan di sini juga ada satu tempat digelar Kilometer Nol (KM 0), iaitu titik paling hujung di Indonesia. Penduduk Sabang majoritinya Islam, jadi, mat saleh tak boleh sesuka hati mandi berbikini di sini, digalakkan berpakaian sopan. menurut Subhan, penginapan di sini juga dipantau. siapa2 yang beragama Islam yang bercuti berdua perlu tunjuk kad nikah untuk tidur sebilik. tapi itu tergantung pada penginapan jugalah. ada aja yang curi-curi langgar undang-undang. masa tsunami dulu, Sabang tak terjejas teruk, mungkin sebab pulaunya agak terlindung sedikit.

Banyak tempat menarik untuk dilawati sekeliling Sabang ni. dan sepanjang hari ini, aku berpasangan dengan Sonny, si pemandu becak yang bawa aku pusing Sabang. jalan di Sabang agak berbukit dan ya, pulaunya agak besar jadi antara satu tempat ke satu tempat memakan masa lah jugak.

Tempat pertama, gunung berapi. kata si Sonny, gunung ini masih aktif. ada kolam air panas berdekatan, tapi tak boleh masuk. masa aku kat tempat ni, ada kedengaran bunyi air mendidih. serius mendidih woi. ada jugak lubang2 tempat keluar gas panas. entah apa namanya dalam terma sains, aku tak tau maklumlah aku amek akaun.

Sonny yang ambil, sambil gelak tengok aku posing pfth

Kemudian kami ke Bunker Japang, nama melayunya benteng jepun. ya, ini benteng pertahanan masa zaman jepun dulu. 

laluan ke kubu

tebing tinggi. lepak sini sedap sebab angin sepoi bahasa

Seterusnya, kami ke Sumur Tiga. sumur itu perigi ya. namanya diambil sempena ada 3 ketul perigi kat sini. pantai kat sini cantik, bersih dan tak ramai orang. kat sini mat saleh bebas berbikini. mungkin sebab tak banyak penginapan di sini, yang ada pun kepunyaan mat saleh jugak. 

Asalnya, aku nak menginap kat sini, sebab viewnya memang sangat cantik. tapi dah penuh, so tersesatlah aku kat Iboih. tapi bagus jugak, kalau aku menginap kat sumur tiga mungkin aku xde teman berborak langsung.

pasir putih, laut biru

Kami berhenti makan tengahari jap kat gerai di kota. kemudian, lewat kawasan kota dan singgah di sini,

monumen sabang-merauke

Pernah dengar slogan "dari Sabang ke Merauke"? kalau Sabang tempat paling barat di Indonesia, Merauke pula tempat paling timur di Indonesia. di sini, kami rehat sebentar, sambil bertukar-tukar cerita.

Cerita Sonny

Sonny ni sebaya aku. umur baru 26 tahun. dan apa yang mengejutkan, dia ni bukanlah pemandu becak sepanjang masa. dia bekerja sebagai perawat (lebih kurang macam pembantu perubatan jugalah). tapi di sana, perawat ini kerjanya bukanlah seperti di Malaysia, mereka kerja ikut shift, dan gajinya bergantung pada berapa ramai orang yang dirawat. jadi, Sonny pun sambil-sambil curi masa bawa becak. cari rezeki lebih kot.

Banyak yang dia cerita, tentang keluarganya yang seramai 4 beradik dan seorang ibu (ayah dah meninggal), yang tinggal bersama dalam satu rumah. tentang dirinya masa zaman belajar dulu. dulu, zaman belajar, biasalah, senang terpengaruh. lagi pula, belajar kat tempat yang bercampur dengan orang dari pelusuk negara. dia ni pernah lah cuba macam2, cuba ganja, minum alkohol. tapi mujur, boleh diberhenti dari ketagihan, kecuali rokok.

Oh ya, orang di sini memang kuat merokok. rata-rata aku jumpa semua merokok, tak putus-putus. dan aceh juga terkenal dengan ganjanya. mudah didapati. pokok ganja tumbuh meliar, kata si Sonny.

melayan cerita Sonny sambil menikmati pemandangan ni

Dah penat berborak, kami bergerak menuju ke destinasi seterusnya, air terjun.

jalan ke air terjun

lepas 20 minit, jumpalah air terjunnya

Mula-mula, Sonny macam keberatan nak bawak aku ke air terjun, mungkin sebab malas nak jalan jauh kot. dia kata, kalau dia bawak segerombolan, memang dia tunjuk je suruh jalan terus, tapi sebab aku keseorangan, dia terpaksa teman. hahaha. sampai di air terjun, dia kata kalau nak terjun, terjunlah, but no thanks.

Lepak kejap kat sini menghirup udara hutan. kemudian adalah beberapa pelancong datang, dari Medan. yang datang semua bergerombolan, atau berdua. sempat jugak diorang tanya kami, datang honeymoon ke? amboi, dah macam muka orang aceh ke aku ni?

Dah lama duduk, kami pun bergerak balik ke Iboih. sempat jugak minum petang kat tepi pantai. kopi lagi. memang tak tidur lah aku malamnya.

Sonny pulang, dan aku sambung lepak kat bawah sementara menunggu matahari tenggelam. ada yang temankan, seekor kucing yang manja. haha.

Malamnya, aku lepak-lepak jap dalam bilik. lepas tu rasa bosan, turun bawah nak amek air untuk masak megi, tapi tersangkut lama pulak kat bawah. tersangkut kat siapa? haaa, sangkut sama Subhan dan Rendy. diorang ni pekerja Fina, jadi aku pun lepak la kat bawah borak-borak dengan diorang.

Macam-macam kami borakkan. tentang tempat ni. tentang hidup. tentang cinta. orang aceh semuanya ramah-ramah. sopan-sopan. baik-baik. aku jadi selesa borak panjang dengan diorang walaupun tak kenal sangat. 

Cerita Rendy

Bang Rendy ni tua 4 tahun dari aku. dia seorang perantau. dah merata dia merantau, termasuk Malaysia. haha. asalnya dari Medan, tapi keluarganya tinggal di Kedah. jadi, dia pernah lah duduk kat Malaysia setahun, secara illegal. masuknya memang halal, dengan alasan nak ziarah keluarga, tapi sebab berlama-lama, kerja secara haram, kemudian kena tangkap, langsung terus digantung passportnya sampai lima tahun. terus balik indonesia kerja di aceh.

Seronok dia ceritakan pengalaman dia kat Malaysia. bengang je si Subhan mendengarnya sebab si Subhan ni tak pernah merantau jauh lagi dan memang teringin sangat nak ke sana. aku pun layan je lah cerita bang Rendy, sambil tambah lauk bakar si subhan.

Bang Rendy cerita dia pernah bercinta 7 tahun. dari sekolah lagi. 3 kali putus sambung, kali terakhir putus terus diikat. keluarga dua-dua pihak dah saling kenal dan setuju. alih-alih masa dia berantauan, tunangnya buat hal. terus dia tawar hati. memang dia masih sayang tapi katanya dia tak boleh terima salah perempuan tu. selingkuh sewaktu dah diikat. patah hati betul nampaknya.

Subhan : begitulah risikonya, berani bercinta, berani menderita.

Tapi dia dah jumpa pengganti pun, walaupun memang nampak dia masih sayang ex-girlfriendnya. tapi dia kata, yang baru ni dia senang, saling membantu, tak perlu bercinta lebih-lebih, dah serik katanya.

Si Subhan tenang je dengar cerita bang Rendy, sambil kadang-kadang keluarkan ayat-ayat cinta dia tu. Subhan ni penggemar filem cinta, dan filem malaysia. ombak rindu, syurga cinta, semua dia dah tengok. upin ipin pun dia suka. haha. rata-rata orang sana memang kenal upin ipin, dan boboiboy. dari situlah nama malaysia dikenali.

Sembang dengan Subhan lain pula ceritanya. di sebalik sopan bahasanya dan lembut suaranya, ada kisah yang dibawa.

Cerita Subhan

Subhan sebaya dengan aku. sekali pandang macam lebih muda tapi rupanya sebaya (padahal aku pun gaya macam budak-budak je lagi). asalnya dari Banda Aceh, baru cuba-cuba merantau kerja ke Sabang. sebelum ni, di Banda Aceh, macam-macam kerja dia buat. kebanyakannya kerja kasar lah.

Sembang punya sembang, lama-lama baru terbukak cerita, perihal keluarganya. dia anak kedua dari empat, dan ibunya telah meninggal dunia masa kejadian tsunami 11 tahun lepas. terus terdiam aku. dari sembang-sembang gelak ketawa, terus aku bertukar serius.

Cerita dia, semasa kejadian, dia ada dengan anak sepupunya bila tiba-tiba air datang hanyutkan semua. mujur dia sempat berpaut pada pokok. bila arus dah bawak pergi air, dia perasan ramai yang berpaut kat pokok yang sama. anak sepupunya hilang entah ke mana.

Kemudian dia cari keluarganya. jumpa ayahnya. dan yang lain-lain, kecuali ibunya. dia kata ramai tubuh terlangkup atas air, dan satu persatu dia pusingkan untuk mencari ibunya. ahirnya berjumpa, dan masih bernyawa.

Dibawa ke rumah sakit, namun tak lama umurnya. kata doktor sebab dah tertelan air laut. kata subhan, air laut ni bukan air biasa. airnya warna hitam. kalau terminum, masuk dalam peparu, dan meresap ke seluruh pembuluh darah. di akhirnya, mati dengan seluruh tubuh berwarna hitam.

Sedih dengar cerita Subhan. dan pertama kali mendengar kisah benar dari mulut orang yang terlibat dengan tragedi ni, buat aku rasa insaf.

Lama jugak kami bersembang. lebih 3 jam. sambil-sambil mengeteh. sempatlah berpuntung-puntung rokok diorang bakar. kadang ada orang datang tanyakan bilik, diorang layan jap sebelum sambung borak dengan aku balik. ada pasangan dari medan ni datang dan mintak satu bilik, tapi memang tak diberi sebab takde surat nikah. kata Subhan, orang luar dari aceh memang lebih bebas. sebab tu mereka tak berapa gemar. selalu kecurian yang jadi kat kawasan Sabang ni pun orang luar yang buat.

Kalau yang datang bergerombolan campur laki perempuan pun dipantau. walau bilik sebelah-sebelah pun, si Subhan ni kata dia akan naik atas malam-malam ketuk pintu bilik untuk pastikan tak bercampur laki perempuan. memang menjengkelkan tapi dah undang-undang kata begitu, nak buat camne. kalau ditangkap 4 kali, rumah penginapan tu kena ditutup.

Sedar tak sedar dah pukul 1 lebih. kesian pulak budak-budak tu tidur lambat so, aku minta diri naik tidur. air panas nak masak megi pun dah sejuk, maka aku pun makanlah megi dalam mimpi.

Esoknya, bangun pagi untuk kejar kapal pukul 8. kena gerak dari Iboih seawal 630. zzzzzz.

End of Day 2
Sabang tour : Rp350k
Lunch + drinks : Rp50k
Becak Iboih - Pelabuhan : Rp80k


indeed, i fell in love with this place



Aceh 13-16 August 2015 (Mukadimah)

Assalamualaikum wbt.

(untuk mendapatkan feel menulis pengalaman berantauan ke aceh selama 4 hari 3 malam, saat ini aku menulis sambil mendengarkan playlist lagu band indonesia terpopular sepanjang zaman)

Kepergian ke Aceh sudah lama dirancang. saat aku memutuskan untuk menghentikan segala kekacauan dalam jiwa, hati meronta ronta untuk merantau sendirian melihat dunia. dan melalui segala pembacaan, aku jatuh hati pada aceh. satu, atas faktor keselamatan. dan dua, atas faktor kejiwaan.

Dan sebetulnya, aku sudah membeli tiket flight sekitar bulan puasa, tapi kekacauan jiwa masih belum terungkai maka burn jelah tiketnya. tapi aku tak putus asa (dongibap). again, last minute plan, and Alhamdulillah, i made it here.

Kenapa Aceh?

Maklum sudah tahu, aceh negeri yang paling terjejas semasa tsunami 2004. paling utamanya, aku tertarik untuk menjejak tinggalan tsunami. dan keduanya, aceh negeri yang beragama, untuk seorang perempuan muda yang baru pertama kali mahu mencuba cuba berjalan sendirian, keselamatan paling utama. InshaAllah, di sini tak banyak jenayah, mungkin sebab ramai yang telah insaf semenjak kejadian tsunami, selain negeri ini melaksanakan hukum hudud. dan juga, aku tertarik dengan pulau weh (dipanggil sabang). memandangkan aku sangat cintakan laut dan pantai, sangat mustahil untuk aku menolak godaan ini.

Maaf, lidah aku masih tersisa bahasa indonesia. sehingga saat ini, tulisannya pun masih terbawa bawa pengaruh indonesia. abaikan sajalah, ok.

Malam sebelum berangkat baru aku bagitau mak ayah aku, mujur diorang tak banyak risau. mungkin sebab aku confident kot. ya, kuncinya, confident. flight pukul 1pm, tempoh penerbangan tak lama pun, dalam kurang sejam setengah. sampai je di Bandara Sultan Iskandar Muda, aku terus naik teksi untuk ke pelabuhan Ulee Lheue (sebutan : ule-le). untuk ke Sabang ada dua jenis kapal, kapal cepat dan kapal lambat (feri). kapal cepat ambil masa lebih kurang 45 minit dan kapal lambat lebih kurang 2 jam. aku beli return tiket kapal cepat untuk ke pelabuhan Balohan. sepatutnya aku beli tiket balik menggunakan kapal lambat untuk jimat duit, tapi terlupa. rugi sikit kat situ. kapal bertolak 2 kali sehari, pagi jam 930 dan petang jam 4.

Sampai di pelabuhan balohan, ramai rupanya pemandu mobil dan becak mencari pelanggan, tapi sebab aku dah tertelefon becak yang direkomen oleh penginapan aku di Sabang, maka aku terpaksa tolak segala pelawaan yang ada. tapi sempat mengambil nombor telefon satu pemandu becak ini, untuk round pulau esok.

hello, Sabang

Aku menginap di Iboih, di Fina bungalow. sebab last minit plan, maka penginapan ni je yang available. di Iboih banyak penginapan, boleh je walk in sebenarnya tapi aku tak berapa yakin. ada banyak bilik yang terus menghadap laut, kebanyakannya di bahagian hujung dan diperbuat dari kayu serta cuma ada kemudahan asas je, kadang2 toilet pun kat luar, jadi harganya lebih murah. di Fina, bilik yang ada semua lebih moden. dan tak perlu jalan jauh sangat.

Sampai di Fina, check in dan berehat dalam bilik menanti sunset. tapi, sunset di Iboih tak berapa cantik, kalau nak pemandangan sunset yang cantik, harus keluar dan lepak di Kilometer Nol.

lepak bilik je da boleh terus nampak laut

Malam tu, xde aktiviti pun. aku turun untuk ambil air panas (untuk masak megi, almaklumlah, percutian bajet) dan sempatlah berborak dengan receptionist, Subhan namanya.

Nanti aku ceritakan lebih pasal Subhan. Oh ya, di sini, aku lebih banyak berborak. dengan semua orang aku berborak. seronok dengar cerita-cerita yang lain dari cerita kita. dan memang itu pun tujuan asalnya, untuk melihat dunia, mendengar cerita dan merasakan jiwa.

End of Day 1
Teksi Bandara-Pelabuhan Ulee Lheue : Rp140k
Kapal cepat : Rp85k (x2 untuk return)
Sim : Rp70k
Becak Pelabuhan Balohan-Iboih : Rp80k
Fina bungalow : Rp250k/night


Esoknya aku bangun awal pagi untuk catch the sun rise. worth it. sebenarnya kalau nak sunrise yang lebih cantik, mereka kata di pantai Sumur Tiga, tapi di Iboih pun, subhanAllah, splendid!

dari beranda bilik

went down for a morning walk and cant stop praising Allah

Iboih ini sebenarnya kawasan perkampungan nelayan. dan juga kawasan snorkelling and diving. untuk diving, dari Iboih, kita akan dibawa ke Pulau Rubiah. tapi aku tak cuba pun snorkeling atau diving, sebab sendirian kan, dan masa pun tak mencukupi.

Dah habis jalan persisir pantai, lepak minum kopi menghadap laut. sempat juga aku bertegur sapa dengan seorang malaysian uncle, Sujit Kumar. He was just retired and has stayed in Iboih for more than 10 days. katanya, memang dia nak habiskan waktu di sini lama, untuk memancing dan mencari ketenangan. i feel you, uncle. aku pun tengah mencari ketenangan juga. just like me, he falls in love with this place and keep comparing it to our place, heh.

This sir was an ex-army before he entered into manufacturing business. worked there for 15 years and decided to retired. and then, there is me, worked for 2 and half year and blatantly retired early. pfth.

Sambil minum kopi tu jugak aku berjumpa dengan seorang owner diving centre, yang dah berkahwin dengan seorang perempuan perancis. anak perempuan dia cantik sangat! memang kat sini ramai mat saleh kahwin dengan local. ya, mungkin sebab mereka cintakan tempat ini, atau cintakan penduduk sini yang sopan-sopan.

Then, I excused myself to get ready for sabang tour, as promised with Sonny, abang becak yang aku jumpa di pelabuhan semalam.


Monday, August 10, 2015

Vietnam, 2-7 August 2015

Assalamualaikum.

Sopan sungguh, Anak siapa la ni.

Okaylah. Baca tajuk dan sedia, boleh kita mulakan sekarang? (beware, its a looooong post)

6 days 5 nights in Vietnam was full of memorable things. First, all the single ladies were fun to be with. Second, it was all self-guided tour. Third, first backpacking experience.

We reached Ho Chi Minh (aka Saigon) international airport around 11am. Our initial plan was to take a bus straight to Mui Ne however, plan changed last minute as we decided to travel by train the next morning, just for experience.

We stayed a night at a budget hotel named Dai Huy Hoang located around Pham Ngu Lao area. This area was a bit further from the infamous Ben Thanh market, we have to walk across 2 park to reach the market (eta around 10-15 mins). *lap peluh*

Not recommended for those who come to Vietnam to shop. No worries, there are lots of hotel near Ben Thanh market.

peserta rombongan : dee, me, feeza, irma

Just in front of the market ( i dont remember which entrance), there is the Malaysian street, you can find lots of halal restaurant here and the first thing we bought is the Vietnam coffee.

It was so tasty even a non-coffee drinker also fall in love with it. Tak mahal pun, satu gelas RM3 (dont worry, they accepted RM, even loved it more than dong)

So, apa ada kat Ben Thanh market?

Duhh. Should i answer that? Obviously, kain, kain dan kain.

But be careful, the seller here were all aggressive. I should admit, I got a lil bit culture shock with the pulling-hand-extra-mad-pushy-seller pfthsbdhwjw.

We got irritated and walked out, feeling moody and less excited.

Oh, disebabkan area hotel kitorang takde makanan halal, so kitorang tapau siap-siap nasi dan telur dadar untuk dinner. Sambal ikan bilis memang bawak siap2 dari rumah (dah nama pun budget trip). Harga boleh tahan lah, nasi putih sebungkus pun 15k dong, lebih kurang RM2++. Mahal k!

Dah balik, makan, kenyang, tidur!

End of Day 1
Taxi from airport to city : around 150k-200k dong
Budget hotel : RM92/night

The next day, our journey begin. To be honest, we were more excited to travel to Mui Ne rather than staying at Saigon. Train departed at 7am, we pre-booked the ticket through online ticketing. The 4 hours journey was nothing much. Just some decent scenery of plantation, the most jaw-dropping is the dragon fruit farm towards the end of the journey.

The nearest train station to Mui Ne is Phan Thiet station (sebut betul-betul). From there, we took a cab to our hotel, Mui Ne Hills. But our room has yet to be ready so we have to wait a couple of hours. Mehh, check in time is at 1'o clock.

ala-ala ktm je ni

while waiting for the room to be ready

Mui Ne (sebutan NE-garaku) ni sebenarnya kawasan pantai. Serius, tak ramai Malaysian kat sini (sebenarnya tak jumpa sorang pun) kalau nak dibandingkan kat Saigon. Yang ada semua mat saleh je. Apa tarikan kat Mui Ne ni? Haa, the tour around Mui Ne. (boleh amek jeep, boleh self-guide sendiri sewa motor).

We took the jeep tour package from our hotel, so we departed at 1.30pm. The first stop is the

1. Fairy stream

nothing much, just a stream, for fairy

My logic : the stream is too small and narrow specialized for fairies.

Okay, thats not funny. But as we walked further down the stream, we found this

a sand hill. gigih nak daki walaupun panas kaki.

sampai atas-penat-rehat-pose

the never-ending stream

The sand hill was not worth the hike. We went down, and decided to turn back. We heard that there is a small waterfall if we continue walking straight but nevermind, we've had enough exercise, for now. We moved on to the next stop,

2. Fishing village

Just a couple of minutes stop for taking pictures. Whats different is the small round fishing boat.

the view

Then we continue our journey to the highlight of Mui Ne,

3. The white sand dunes

*jaw dropping*

It is basically a desert. Gurun pasir yang saujana mata memandang. So beautiful, SubhanAllah.

Disebabkan keluasannya yang melampau, kitorang mengambil keputusan untuk menyewa jeep (another jeep, business pfth). Boleh sewa atv jugak, Dan boleh jalan kaki jugak, kalau larat.

aku semut kecil di padang pasir

sliding down the hill
to rescue my flip flop

oasis in the desert

Jeep : 600k dong

ATV : 300k dong/30mins

kolam teratai 

Couple of hours seem not enough for us. But we have to run back to catch the sunset at

4. The red sand dunes

not much of a sunset, coz its drizzling

kids selling slides

The red sand dunes is smaller than the white sand dunes. But still, another breathtaking view.

At the end of the trip, all girls are happy girls.

*jaw still dropping*

Oh, sempat terjumpa satu (satu je ok!) kedai makan halal kat Mui Ne, dan tapau lagi nasi kosong dengan omelette.

End of Day 2
Train ticket :  RM85/head
Taxi from Phan Thiet to Mui Ne : 177k dong
Budget hotel : RM99/night
Jeeptour : USD8 @ 174k dong
White sand fee : 10k dong/head

The next day at Mui Ne, we planned to get up early for the sunrise at the beach.

But our earliest was when the sun has risen up. pfth.

The beach is just so-so. Not many people, maybe because most of it was private beach.

sunrise la jugak

The morning spent in the room, while waiting for our bus at 1pm. After check out, we walked to the one and only halal restaurant we found yesterday.

20++ minutes walk okay!

gigih berjalan tengah panas dengan beg berat

Bus arrived at 2 pm (plus minus). And guess what, the bus (or what they called, buyt) has no seat, just bed. And got wifi. *wow lagi*

budak bising kena dok belakang sekali


lepak tidur je la dalam bas

Arrived Saigon around 7pm. We checked in at the hotel we stayed before.

End of Day 3 :
Buyt - USD 6/head

The journey continues. We wake up early, had a breakfast at Hjh Basiroh restaurant (dealt with the owner for Mekong trip), grab a map and heading to the landmarks of Saigon.

1. The Independance Palace

2. The Notre dame

pose poyo lagi

3. The Central post office

inside the post office

who needs travel agent when we can walk by ourselves

4. The War museum

pffth

inside the museum

I am glad that we skipped Cu Chi Tunnel tour, coz i cant imagine how suffering it was to be in the real war area. Looking at the exhibitions in the remnants museum was depressing enough, Cu Chi tunnel experience should be avoided for a good mental health.

Tour ended before afternoon. Had an early lunch at Basiroh and to Ben Thanh again.

End of Day 4:
War museum fee : 15k dong/head

The next day was the longest day ever. Mekong trip, another must-do thing to do in Vietnam. We took the package from Hjh Basiroh, for the Halal lunch.

Another travel agent was there to guide us. The tour guide was a soldier during the Vietnamese war, thus, he was quite strict. Whatevs pakcik. First stop is the handicapped handicraft place. They showed us how they craft, paint and make the handicrafts.

next stop, the buddhist temple

no caption

panorama

We arrived at the jetty and head to the boat, crossing the Mekong river.

smile

next stop : coconut candy making

next stop : horse riding

next stop : another smaller boat riding

next stop : the village

crocodile fishing

the hobbit home

lying on the grass is a must

next stop : honey tea drink

and snake petting

and fruit eating

lastly, the highlight, row, row, row ya boat

End of Mekong trip. pheww. 

I'm getting lazy to write. Just enjoy the picture, hahahaha.

The night spent at room, but another option is to go to the night market in front of Ben Thanh. I skipped that because of the headache from Mekong trip.

Saves money. bahahaha

End of Day 5 :
Mekong trip - 456k dong @ RM80++/head

Nothing much to do in Day 6. Shop again. Walk again Check out and hang out at the airport.

6 days and 5 nights at Vietnam totally turned us a local. We blend in with the road, we master the skill of avoiding rude seller and we totally made it with a very tight budget (we even getting used to the hungriness and starve).

Its worth the experience. Sometimes we just need to go out and see the world, and play. Nevermind the money, if you want it, you can do it. 

Till then, bye.