Saturday, October 26, 2013

kerja

Ada tak kerja yang cuma memerlukan kita bergantung pada mood untuk bergerak?
 
Sebab aku rasa aku memerlukan kerja seperti itu. Kerja yang kau boleh duduk lepak tunggu mood datang tunggu ilham datang baru kau bergerak. Kerja yang kau tak perlu pikir luar petala dan cuma perlu bergantung pada fakta saja. Kerja yang tak memerlukan kau kejar garis mati mahupun kerah energi. Eh, WTF bahasa aku guna ni? Pfth.
 
Tapi itulah, kalau ada kerja macam tu, aku orang pertama hantar resume. Sebab aku dah bazirkan 48 jam yang aku ada untuk siapkan kertas kerja tapi apa yang terisi hanyalah nil nada. Sebab 48 jam aku tunggu mood aku datang tapi tetap tak kunjung tiba.
 
Sebab kalau bagi aku 48 hari pun, aku cuma akan bergerak pada jam yang terakhir je. Mood datang hanya pada saat saat akhir, itupun sebab dipaksa. Habit aku, procrastination at its best. 
 
I'm digging my own grave. Big work, less effort, maka janganlah harap kau akan dapat lebih kalau kau pun beri cuma sedikit. Like what they said, you pay peanuts, you get monkeys.
 
Dan kacang itu sahaja yang aku mampu beri.
 
 
Nota kaki:
Aku rasa aku patut jadi penulis. Sebab penulis bergantung pada mood dan ilham. 48 jam berakhir dan aku memutuskan untuk menulis bukan mengadap kertas kerja. Mood menulis tiba tiba mencurah curah jatuh ke ladang gandum. Dan aku yakin passion aku terhadap menulis takkan padam.
 
Passion. Ya, aku perlu itu juga.
 
Ini semua poyo.

No comments: